donderdag 31 januari 2008

Pas de deux

Pas de deux wordt meestal niet in een gewone balletles aangeleerd en ingeoefend. Dat gebeurt in een aparte les die je bv. na je gewone klassieke les kan volgen. In zo'n les oefenen een jongen en een meisje samen bepaalde bewegingen in. Het meisje oefent met haar partner pirouettes, het adagio en tal van lifts. Bij een lift tilt de jongen het meisje op, of vangt haar op als ze springt en houdt haar even in de lucht.

In klassieke balletten volgt een pas de deux een vast patroon:
1. een samengedanst adagio
2. afwisselend solo-variaties door danser en danseres
3. coda: een nog snellere finale

Om een pas de deux te kunnen dansen zijn er jongens nodig. Als je niet professioneel danst is het vaak moeilijk om aan een mannelijke danspartner te geraken.
Het lijkt voor het publiek niet altijd zo, maar in een pas de deux speelt de jongen een heel belangrijke rol. Zijn taak is om het meisje te tillen, en haar te ondersteunen bij het draaien en het houden van haar evenwicht.

Als je een pas de deux danst moet je je partner volledig vertrouwen. De partners moeten elkaar perfect aanvoelen. Een pas de deux moet er moeiteloos uitzien.
Een ballerina is op spitsen langer, de partners moeten fysiek bij elkaar passen. Pas de deux uit romantische balletten zijn vooral zacht een vloeiend van aard. Klassieke pas de deux zijn elegant, helder van lijn en technisch heel gevarieerd. Pas de deux zijn heel populair bij het publiek.

Mannelijke dansers trainen de spieren in hun armen, schouders, knieën en rug met gewichten en spierversterkende oefeningen. Die moeten goed uitgevoerd worde om blessures te voorkomen. Ze mogen geen bodybuilders worden, want ze moeten snel en soepel kunnen bewegen.

Geen opmerkingen: