donderdag 31 januari 2008

Hoe wordt een balletvoorstelling gemaakt?

Ballet is een combinatie van dans, muziek, decors, kostuums, grime en belichting. Er zijn dus veel mensen nodig om een balletstuk te kunnen vertonen.
Ten eerste is er de choreograaf, die bedenkt het verhaal en de bewegingen. De choreograaf werkt nauw samen met de componist, die de muziek schrijft.
Dan zijn er nog ontwerpers voor het decor, de costuums en de belichting. Zij bepalen hoe het ballet er op het podium uitziet.
Oude stukken zoals 'Het Zwanenmeer' worden vaak opgevoerd met een nieuw decor en nieuwe costuums.

Choreografen kunnen door verschillende zaken geïnspireerd worden. Door een toneelstuk, muziek, poëzie, mythen en legenden. Die ideeën ontstaan deels vanuit de muziek en worden uitgedrukt in bewegingen. Een choreograaf kan aan een componist vragen om muziek te schrijven, maar hij kan ook een nieuwe choreografie maken op een oud muziekstuk.
Bij modern ballet wordt soms gebruik gemaakt van elektronische muziek en ongewone geluidseffecten.

Een ontwerper moet creatief zijn met textiel, kleuren en met perspectief kunnen omgaan. Daarbij moeten ze soms een architect en een technicus zijn. Want in sommige decors zitten trappen,ramen en balkons. Dercorstukken kunnen machinaal bewogen worden. Het is heel balangrijk dat decor en belichting samen effect hebben, dan waant het publiek zich in een andere wereld.

Met gekleurde lampen, spotlights en speciale effecten kan de lichtontwerper zorgen voor de sfeer van het ballet. Van dat lichtontwerp wordt een computerprogramma gemaakt. Dat programma wordt tijdens de voorstelling door een technicus bediend.

Rekwisieten zijn voorwerpen die dansers gebruiken tijdens het ballet, meestal om het verhaal te verduidelijken. Ze worden in ateliers gemaakt van papier-maché, hout, stof of kuntshars. Ze zijn vaak veel lichter dan ze eruitzien. Dat materiaal moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.

De kostuumontwerper is verantwoordelijk voor de kledij van de dansers en figuranten. Maar ook voor schoenen, pruiken, hoeden, sieraden en voor de make-up(grime). Voor een ballet dat een hele avond vult zijn soms tot driehonderd kostuums nodig. De ontwerper maakt van elk ontwerp een gekleurde tekening en schrijft er tips bij voor stoffen en afwerking.
Hoe prachtig de ontwerpen ook zijn, de dansers moeten er vrij in kunnen bewegen. Armen en benen moeten ze hoog kunnen heffen. Ook springen en draaien mag door het kostuum niet moeilijker worden. Met kostuums kunnen personnages uitgebeeld worden.

Zonder deze mensen zou een ballet nooit opgevoerd kunnen worden!

Geen opmerkingen: