donderdag 24 januari 2008

Anna Pavlova

Anna Pavlova werd geboren in 1881 in het Russische Sint-Petersburgh. Op haar achtste nam haar alleenstaande moeder haar mee naar de balletsvoorstelling 'De Schone Slaapster'. Toen wist Anna dat ze ballerina wilde worden. Ze starte twee jaar later bij de school die verbonden was met het Marjinski Theater, het gezelschap waarvan ze die voorstelling gezien had.

Van 1906 tot 1908 was Anna Pavlova de enige leerling van Enrico Cecchetti. Ze werkte samen met de bekende leraar Enrico Cecchetti heel hard om sterk te worden. Het Marjinski Ballet nam haar aan.

Anna Pavlova verschilde van de andere dansers omdat ze zo gepassioneerd was door het ballet. Ze wou dat zo veel mogelijk mensen over de hele wereld haar konden zien dansen. Ze trad 15 jaar lang op in grote en kleine steden, voor rijk en arm, over de hele wereld. Wie haar had gezien vergat haar nooit meer.

Pavlova zei ooit: 'Ik hoop dat mijn boodschap over schoonheid, vreugde en het leven zelf wordt overgenomen en doorgegeven. Ik hoop, dat wanneer Anna Pavlova vergeten is, de herinnering aan haar dans voortleeft. Als ik dat voor het ballet bereikt heb ben ik tevreden.'

Geen opmerkingen: